rulla rulla liten bulla

Idag har jag bakat. Jag  har börjat baka matbröd en gång i veckan och börjar bli smått besatt av att det ska innehålla så mycket nyigt som möjligt. Därför hittar jag på egna recept! Asballt och tokroligt! Ännu mer asballt är att vi inte köpt ett enda litet bröd på en och en halv månad! (Däremot en massa frön och kärnor och kross och kli och jox)

När jag startar ett café ska det serveras nybakade frukostbullar med massa nyttigheter varje morgon!

Anyways, idag är det fyrkornskrossbullar med frön, morot, russin och dinkelflingor på menyn.
Om du känner för att prova gör man såhär:

Börja med att koka en gröt på  vatten och 1 dl fyrkornskross. Låt den puttra i tio minuter och sen svalna av..

Smula 45 g jäst i en bunke.
Smält ihop 50 gr smör, 2 msk honung och 2 tsk brödkrydda.
Blanda smörhonungsjoxet med 2 dl vatten och 1 dl lättfil och häll sedan ner det med jästen.
Rör ned 2 tsk salt, 1 dl solrosfrön, 1 dl pumpakärnor, 1 dl russin och en riven morot.
Sen häller man i gröten och varvar vetemjöl special, rågsikt och grahamsmjöl tills degen är smidig och släpper från kanterna.

Knåda degen i 15 minuter i assistent.

Jäs till dubbel storlek.
Rulla 15 bullar.
Jäs igen, 1 timme.
Pensla med ägg och strö över solrosfrön och pumpakärnor.
Grädda i 10 minuter tills bullarna är bruna och fina.


Kommentarer
Postat av: Mamma

MMM med bulle!!Men VARFÖR bor du så långt bort??

2009-04-03 @ 08:15:44
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

åhh jag är ju en brödoholic!

Postat av: Linda

åh såg gott ut :D

2009-04-06 @ 00:23:44
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: ida

hej söt!



ja jag överlevde. men med nöd och näppe ;)

vi hörs om fikan duu. har ju ett par vantar i gisslan här! haha. puss

2009-04-08 @ 06:58:12
URL: http://balleballeballe.blogg.se/
Postat av: jossan

Åh vad fina bullar. Här ska bakas!

2009-04-13 @ 10:29:09
URL: http://mymbel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback