Årskronikan 2008


Året började på en trevlig fest i uppsala hos min ärkebästis storasyster. Vi åt fantastiskt god mat och dansade i köket. På tolvslaget gick vi ut och jag och Svante sprang av någon anledning runt kvarteret..
när vi vaknade nästa morgon var det januari 2008

I februari nån gång åkte jag och Svante till korsberga och hälsade på, åt semlor, klappade coolaste katten Astor och spelade alfapet.

23 februari fyllde jag år. Jeanette gjorde en spättekaksinspirerad gräddtårta med jordgubbar. Dagen till ära hade jag åkt på en bamseförkylning och Benny fick rycka ut med hostmedicin. Som tack fick han självklart kaffe och tårta.


I mars åkte vi till Sveg på sportlov. Svante skulle invigas i norrlands vintertraditioner och lära sig att köra skoter. Något han själv blånekade till ända tills min morbror tog honom i nackskinnet och sa "nu kör du" ..och det gick finfint!'


Jag och Jeanette bodde i jakan i en superlägenhet och fördrev kvällarna med givande diskutioner som denna:
-host host
-har du svalt en duva?
-mm..
-jag gjorde det en gång jag..svalde en duva vettu så jag höll på å kvävas, helt blå blev jag i ansiktet..men då, kom mikael persbrant och dunka mig i ryggen vettu så duvan bara flög upp.. rätt in i ett restaurangfönster flög den.. och..och spränges! Fullt med sprängd duva på alla fina tallrikar..lite äckligt var det.
-jaha.


Under vårvintern(april?) bodde ett troll(Anton) några veckor i våran klädkammare och när han flyttade ut flyttade Svante in.

Det gick bättre än man kanske kan tro att bo tre i en trea.
Under våren kom mor och far och hälsade på och hjälpte oss bland annat att få ordning på vår balkong.

I maj nån gång fick vi reda på att vi måste flytta ut från den finaste lägenheten i jakan. Kontraktet gick ut och gick på inga villkor att förnya.
letandet började.
Vi letade...
och letade
och letade..

Så en kväll i juni var vi på paradisfest i upplands väsby. Mycket trevlig tillställning!
Bredvid en vattenautomat hittade vi Karin som tipsade oss om en sida på internet där man med lite tur kunde på ett förstahandskontrakt..
När natten blev till morgon lämnade vi festen och gick not tåget. Halvvägs började det tokåska!

Anyways.. nästa dag tog lägenhetsletandet fart igen.
Och tro det eller ej men den 20 juni hade vi ett förstahandskontrakt i Fisksätra!

Midsommar firade vi inne i stan hos Ida! Vi grillade på hennes innergård och sjöng sånger med hennes något alkoholiserade granne.
"ska vi dansa små grodorna?"
"Klart vi ska dansa på grodorna!"
Vi åt västerbottenspaj, potatis, sill och grillat och njöt av livet på en plastmatta.

Sommaren gick jättefort! Jag hade tre veckors semester och de spenderades i Sveg, i sjöhöle och i stugan i Norsjö.
Under vistelsen i Sveg kom jag på att jag borde klippa mig och gick till frissan. När jag sex timmar senare hon ut genom dörren var jag till min förfäran kycklinggul i håret. "blondes have more fun" är ett uttryck som inte funkade på mig så jag tonade över det. Nu blev det beige. Jaja, värre saker kan hända än att spendera sommaren med konstig färg på håret.


Den 5 juli föddes min nya kompis Villemo. Caroline och Håkan var föräldrar. Ballt.

I mitten på augusti fick vi tillgång till finaste lägenheten i Fisksätra. (iallafall blev den det när vi var klara med den) vi var där några kvällar och slipade och spacklade och fixade och målade och tapetserade. O! Det blev så bra! brun hall med grym fondvägg, brutet vitt i vardagsrummet och vitt sovrum.

Jag tror att det var i augusti vi åkte till skarpö med jobbet. Personalfest stod på schemat och vi sparade inte på krutet, grillat, ölprovning, partyparty,tennis, dykning, promenader, svampplockning och tipsrunda.. kul hade vi!


Jag åkte dit två gånger tll i aungusti, på systembolagets försäljarkurs. Fantastiskt lärorikt och nyttigt. Kursgården på skarpö är otrolig och deltagarna på kursen var hur härliga som helst!
Precis när jag kom hem från kursens andra del var det dags att flytta in i fiskis.
Mamma och pappa kom ner och hjälpte oss. (Tack!)

I september åkte jag på en kurs till på skarpö, nu var det dags att lära sig om sprit. (mitt ansvarsområde på jobbet)..Roligt och jobbigt att lukta och smaka på alla konstiga spritsorter hela dagarna.

Jag han åka hem till Sveg en sväng i september också. Minns inte riktigt vad jag gjorde men jag antar att jag hängde med mor och far, hälsade på farmor och carro, träffade nog lillebror lite och sånt..


Den 5 oktober hade vi inflyttningsfest i nya lyan! Malin kom från götet och det blev hemskt lyckat. 21 pers trängdes och verkade ha trevligt!


Den 7 oktober fyllde Svante 21 år, det firade jag genom att ge honom en minitårta och en skattjakt som ledde till en ipod-shuffe som jag gömt i brevlådan i hallen.

25 oktober bar det av till Göteborg för att närvara på Gretas och Daniels inflyttningsfest samt gratta söta Malin på födelsedagen! Det blev tre fina dagar innan det var dags att styra kosan österut igen.

I november köpte vi en ny säng. 140 cm bred och så jävla skön på alla sätt! Nya täcken, kuddar och lakan fick det också bli!
Mamma och pappa hälsade på en weekend också.

I början på december sjöng vi karaoke med 0140-vännerna.. Jag blev väldigt positivt överraskad över hur kul det faktiskt var!

Resten av december gick fort, jobb, jobb å jobb..men vi hann med att åka och hämta våran lurvkatt Knutte (nu mera kallad Kastor) i väsby.

Julen spenderades i Sveg med familjen som sig bör. God mat, kärlek, stärkande promenader och fina klappar. Svante var i korsberga för att få sin dos av detsamma.
På juldagen lekte jag och Jeanette fest på folkets hus.
tre tjogondelar av 9a.

så.. det var nog året i stora drag. Jag har utelämnat en massa, provjob på cafe, fikor med jeanette, påhälsningar och annat..ni ska ju orka läsa också!

Gott nytt år från mej till er!

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

åh var i fiskis bor ni?

Jag bodde vid fisksätra torg, första huset till höger när man går av bron från pendeln, mittemot "köpcentret".


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback